Zemin Altı Kaya Mezar Giriş Yönleri

 Definecilerin en çok aradığı zemin altı kaya mezardır.  Ana kayada zemin altı kaya mezar olup olmadığını anlamanın bazı yöntemleri vardır. Mesela kaya üzerinde oyma vardır, ve bu oyma ince bir kanal ile kayanın bitimine devam ediyorsa; hatta bittikten sonra kanal aşağı doğru devam ediyorsa işte buradan şüphelenin. Yalnız bu kayanın alnı kesik olması lazım. yani düz alın aşağı doğru indiğinizde bir anda alın dediğimiz yerde kapak taşı bulabilirsiniz. 


Kaya mezar bulmanın en kolay yolu 3d görüntülü dedektörler kullanarak boşluğu kolayca bulabilirsiniz. Eğer görüntülü dedektörünüz yoksa iş biraz zorlaşıyor tabi.


Hemen alt resme baktığınızda bunun zemin altı kaya mezar olmadığını düşünürsünüz. Sarı çizgilerle işaretlerimdim yerin daha önceleri toprak dolu olduğunu düşünürseniz bununda zemin altı kaya mezar olduğunu kolayca anlamış oluruz.




Şimdi üst resimdeki girişin önü yanlar gibi toprak dolu olduğunu düşünürsek bu kayanın üzerinden 10 defa geçsenizde altında mezar odası olduğunuzu anlayamazsınız. Mezar olduğunu düşünüyorsanız girişi hangi yönde arayacaksınız onu yazalım.


Giriş Yönleri


Doğu ve güney doğu önceliktir. Eğer kayanın orijinal halinde yön batıya yapılması gerekiyorsa yaparlar. Koca kayayı çevirecek halde değiller. Bunu nasıl anlarız yukarıda dediğimiz gibi kayanın alnı kesik olan tarafta yön olma ihtimali çok yüksektir. Bakın bununda önü kesik diğer taraftar dağ eteği gibi aşağı doğru indikçe ileri doğru uzuyor.


Şimdide alt resme bakın. bu bir kaya mezar değil oda mezardır. Oda mezarlarda yön bulma kaya mezarlara göre daha kolaydır çünkü odayı kendisi yapıyor istediği yere yönü verebilir. Lakin kayayı kendisi yapmadı köklü kaya nasıl kolay işlenirse ona uygun şekilde yön tayin edilir.


Oda mezarlarda yön doğu, güney doğu ve güney ilk tercihiniz olmalıdır. Bu kesin değildir lakin en yüksek ihtimaldir. Oda mezarlarda yine günümüz teknolojisinde kullanılan boşluk bulma dedektörleri ile kolayca tespit edilmektedir. Giriş Yönleri Daha Fazla Bilgi Edinin



Bir bölgede zemin üstü kaya mezarlar varsa burada zemin altı kaya mezarlarda olabilir. Zemin üstleri açıkta olduğu için uzun yıllar önce soyguna uğramıştır. Hatta tarihin en büyük definecileri Romalılardır bunu kimse bilmez. Romalılar kendilerinden önce yaşamış medeniyetlerin mezarlarını soymada oldukça ünlüdür.


Zemin altı kaya mezarların bir kısmı dediğimiz gibi önden kapılıdır, bazılarıda üstten kapaklıdır. Üstten kapaklı olanlar normal kayanın içi oyulmuş ceset yerleştirilmiş sonrada üzerine bildiğiniz şekilde kesme kaya kapak şeklinde kapatılmıştır. Üzerine toprak doldurulur. bunu bulmak ile normal mezar bulmak arasında pek fark yoktur. şu var bölgedeki oyma işaretleri ne yapacağınız konusunda önemli ip uçları verir. oymalara su doldurun nereden taşar toprağa düşerse o taraf yöndür. Kanal varsa kanalda yöndür. büyük oyma yanında küçük oyma varsa küçük olan taraf yöndür. Bu şekilde yönü bulup sonrada coğrafyanın neresinde mezar olabilir diye kafayı çalıştırarak yeri tespit edebilirsiniz.


Kaya Mezar Yorumları


Birde ustalarım başka bir ustadan öğrendiğim kadarıyla bu Tümülüs hoyuk vb. zemin ustu ve zemin altı kaya mezarlarının yapılış ve girişi farklılık taşıyor mesela Tümülüs girişleri olsun, höyük ev girişleri olsun, kaya mezarlar olsun, zemin altı kaya mezarlar olsun, bu tip mezar giriş yönleri, ya güneşin doğduğu yöne bakar, yada güneşin battığı yöne bakar... bazıları ise güneş doğarken kapısının bir köşesine düşer, batıncaya kadar bir köşesine güneş ışınları düşer...yani güney yönüne denk gelir.


Bazı kral mezarları vardır ki, kral hayatta iken yapılmaya başlanır... kral hayatta iken yapılan mezarlar için her türlü hesap yapılır, güneşin yaz ayındaki doğuşu ve batışı hesaplanır ona göre tümülüse tümülüs girişi, kaya mezarsa kaya mezar girişi hesaplanır... bu tip mezarlar geniş zamana yayıldığından yaz güneşinin hesaplarına göre yapılır... buda yazın en uzun zaman diliminde tam güneş mezar kapısına doğar yada tam kapı girişine bakarak batar.


Birde bu tip kral mezarları için dar zamanda yapılanları vardır ki, bu krallarının ansızın ölmesi durumunda yapılırlar...örneğin kışın beklenmedik zamanda ölen bir kral için , kış güneşinin hareketleri hesaplanır ve ona göre yapılır...kışın ölen bir kralın tümülüs girişini güneşe göre tam doğuya, yani güneşin tam doğduğu anda tümülüs girişi hesaplanır.... Bu kışın güneşin doğuşuna göre yapılan bir tümülüs girişini, yazın açmaya kalktığımızda , tam doğusunda diye güneşe bakıpta açmaya kalkarsak , girişi bulamayız, neden çünkü kışın yapılan doğu güneşi, yaza gelinde kuzeydoğu yönüne denk gelmiştir.


  • Aynı şekilde bir tümülüsün , kışın veya yazın yapıldığının bilinmesi gerekir ki.
  • Aine bir kral hayatta iken kendi tümülüsünü nasıl yaptırır, bunuda bilmek gerekir.


Devamı; Ayrıca zemin altı zemin ustu kaya mezar aranan bölgede insanın yaşamasına yetecek kadar su var mı ve tarım yapmaya elverişli toprak var mı, yine çevrede antik yerleşim yani eski yerleşim alanları var mı. bunlar araştırılır. Bazı önemli belirtilerden bir kaç tanesi varsa bölgede kaya mezar olasılığı yüksek demektir,


Ek olarak  zemin altı kaya mezarlarının girişleri oymalara 20-30 metreden fazla uzak olamamaktadır. en azından ustaların tespit ettikleri bilgilere göre, karşılaşılan 30 metreden fazla uzak değil. buradaki mantık ise şu, mezarda yatan kişi için adak adanacak dini tören yapılacak ateş yakılacak yalnız mezar bir yerde sunak yani oymalar başka yerde veya arasındaki mesafe alakasız. Bu şekilde uygulama olmamaktadır. Mezarlar sunakların çok yakınında aramak lazım. Mezarların girişleri ile alakalı ise genel bir uygulama yoktur. Ancak güneşin doğuşuna veya batışına bakanları çok. Veyahut güneye bakanları da var. giriş yönü arazinin yapısına ve özelliğine göre farklılık göstermektedir.


Mezardaki Gaz Tehlikesi


Mezarın kapı girişine kadar kazıldıktan sonra mezarın giriş kapak taşı yerinden alınmak suretiyle mezarın içerisine kontrolü bir şekilde girilir. Burada önemli husus mezar içerisinde bulunan cesedin ürettiği gazdan zehirlenmemektir. Gaz tehlikesi kalmayınca mezar içerisinde bulunan mezar hediyeleri alınır. ancak burada çil çil altınlar beklenmemeli her zaman. Çünkü mezardan çıkacak bir yazıt bir eşi benzeri görülmemiş küçük bir parça obje paha biçilmez bir değeri olabilir. bu durumda iş güvenlik uzmanından destek almanız önerilir.


Ayrıca her işaret de define veya mezar değildir. çünkü tarihte bazı yerlerde kayalar üzerine çizilen semboller ile iletişim kurulmuştur yani haberleşme. Onun için her gördüğümüzü define işareti sanmamalıyız.


Bazı oymalar ise kullanım amaçlı yapılmıştır. Aslında sadece oymalar değil bir çok figür vardır kayalara işlenmiş.. Bunlar tahıl öğütmek için, üzüm suyunu çıkarmak için veya daha birçok başka husus. çünkü zamanımızın fabrikaları o tarihlerde yoktu ve her ihtiyacı insanlar kendi imkanlarıyla yaptığı aletve  edavatlar ile görüyordu.


Devam: Okuyup araştırıp öğrendiğim bazı bilgilerde,


Zemin altı, zemin üstü, kaya mezar gibi oda tarzı mezarlarda gizli olan bölümleri ve gizli saklama yerlerini ele veren belirti ve işaretler.


-Niş, bu bize mezarın genişliği ve uzaklığı veren işarettir,


-Çatlaklar, bitiş noktası nereye bakıyor veya nereye kadar gidiyor,


-Mezar kapı yanında bulunan dikdörtgen kare yuvarlak üçgen, bazen yataklarının tam ortasında bulunur diye öğrendiğim bu bilgiyi sizlerlede paylaşmak istedim.


Bir başka bilgi ise, Niş ler, yani mum yakılan Çıra yakılan yerler.


Gömüler ya kaya içinde, yada mezar içindedir, kimse götürüp bağ bahçe ekilen yere kolay kolay gömmez.


İşaret ve iz nokta ne varsa bunlara Çok dikkat edilmesi gerekir, en önemli mezar işaretleri, istavroz, sunu çukuru oymaları, veya Niş lerdir.


Kimi ustanın görüşü Niş ler sadece ölüye sunulan hediye ve malzemelerin bırakılması içindir.


Kimi tecrübeli ustanın görüşü ise, Niş ler sadece bu amaçla yapılmamıştır.


Niş teki önemli olan diğer bir sırda, Niş lerin aşağı yukarı duruşu bakışı, dar ve geniş olması önemli olan dikkat yeridir. Mezar odalarında görülen Niş te çok iyi bir araştırma yapılması gerekir, çünkü Niş in bakış açısı ve genişliği, gizli olan odanın veya malzemenin uzaklığını bize verir.


Bir başka ustamızın konu ile ilgili verdiği bilgisi ise;


Zemin üstü ve zemin altı kaya mezarları ile alakalı işin sanatsal yönü hakkında fikirlerimi arz edeyim.


Kaya mezarları esas itibarı ile statüsü yüksek kişilerin sipariş ettiği, dönemin en iyi taş ustalarının elinden geçtiği yerlerdir. Şöyleki; yapımı ince elenip kişinin ebedi uykusunu geçireceği yer olarak tasarlandığı için, mezar sahibi kaya mezarının özellikle sanatsal eserlerle donatması bir gelenektir. 


Şöyle örnek vereyim.


Zengin bir tüccar diyelim. Adam elbette mal varlığını kendisiyle gömmez. Verasetçileri zaten buna müsaade etmez. Yani adamın kilolarca altını odasına alması çok mantıksız oluyor.


Esas önemli olan içerdeki işin sanatsal yanı. Dönemin tanınmış yada ustası bir insanın el işi o odadaki her hangi bir sanatsal eseri var ise işte orda durmak gerekiyor.


Örnek Devam


Mozayik. Duvar kabartmaları. Rölyefler. Heykelcikler. Kutsal metinlerin yazıldığı gümüs yada altın bir plaka, tabak yada kadeh.


Yani demek istediğim; bulunan objenin istisna ve kaliteli olması on teneke altına bedeldir.


Diğer ustanın verdiği bilgi;


Antik çağın el işi ustalarının ellerinden çıkan çok özel parçalar ünik, yani istisna olan parçalardı. şöyleki, çömlekten bir vazo, vazoda Grek tanrılarının titanlarla olan savasını anlatıyor, usta hünerli elleriyle bu resmi çömleğe aktarırken kendi sanatsal inceliklerini birazda ruhundan bir parçayı çömleğe veriyor. Her yaptığı bir esere farklı bir sanatını, farklı el hünerini veriyor. fabrikasyon yok, seri üretim yok, yani elimizde olan çömlek bir ustanın esi bulunmaz eseri.


Şimdi söyle bir soru soralım?


Neden zengin insanlar koleksiyoner olup, sıradan insanların çanak çömlek diyecekleri şeyler için birer servet harcar?


Çünkü dünyada en karlı yatırım sanat eserleridir, Özellikle tarihi eserler. Dünyanın en zengin devleti vatkandır neden biliyor musunuz, Vatikan müzesinin içindeki eserler, bodrumlarında, dehlizlerinde saklanan eserler, sen peter bazilikasını çevresindeki içindeki heykeller paha biçilmezdir. Hiç bir zenginin alamayacağı kadar değerlidir.


Şimdi konumuza dönersek.


Definecilikte bu zihniyet olmadığı surece ne kaya mezarlarını anlarız nede isin maddi yönünü anlayabiliriz.


Çok önemli bir konudur aslında, Anadolu en büyük kaya mezarlarının toprak altında saklı olduğu coğrafyadır.


Ben kendi gözlerimle onlarca nadir bulunan lahitlerin bir arada gömüldüğü bir tarlayı keşfettim, ama arkadaşım, lahit demek devlet isi demektir, büyük şirketlerin isidir.


Hadi diyelim ki buldun, napican. Bir babayiğit çıksın ben Türkiye'de satarım desin, bende bir daha yazmam buralara))


Yani sunu demek isterim, bu isleri yapanlar profesyonelce yapanlardır. Bu isten ekmek yiyenlerdir. Ama amatör defineci merak macera, aha iste acaba uç beş kuruş kalırmı diye yapmaktadır. Onun için ya amatör, yada isin ehli olmayı seçeceksin..


Selevkos döneminin üst düzey soylularının lahitleri hala toprak altındadır. Nemrudun çevresi doludur. taşlık Kilikya hala bakirdir.


Peki hiç merak ettiniz mi bu mağara kaya veya oda tarzı mezarların yapılış amacını, memlekette rivayet hikaye ve söylenti bitermi. Gelin bunun hikâyesinde Çoban Endymon, ve Ay Tanrıçası Selena'ya soralım, onlardan öğrenelim.


Çoban Endymon, ile Ay Tanrıçası Selena Hikayesi


Çoban endymon ile selena'nin aşkını antik çağda duymayan kalmamıştır. Çoban endymon ölümlü bir çoban, ay tanrıçası Selena ise Tanrıça,. Tanrıça çobana aşık olur, ve bir ay ışığında ansızın latmos dağlarına iner, latmos dağları şimdiki Bafa golüdür. çobana insan kılığında görünen Tanrıça çobanı kendine aşık eder, ve aşk yasamaya baslar. olympostaki tanrılar bu ise çok kızarlar, ölümlüye aşık olmayı çok görürler Selena'ya. Ve derler ki tanrılar, çobanın canini alacağız, Selena'da yalvarır olymposlu tanrılara, tamam her şeye razıyım ama onun canini almayın der, ve tanrılar çobanı bir omur boyu endymonu bir mağaranın içine sonsuz bir derin uykuya daldırırlar.


Ve derler ki ne zaman ay tanrıçası selena gökten kaybolur o zamanki çobanı yattığı mağarada ziyaret eder.


  • Ve bu olaylar Bafa golünün kıyılarındaki mağaralarda cereyan etmekte. Güzel bir ask masalı değilmi, Ama antik çağın insanları için nasıl günümüzde Leyla ile mecnunun aşkı bir masal ve inanılmaz hikaye ise onlar içinde bu olay bir o kadar gerçek. O mağaraların içine kendisini gömdüren binlerce yunan ve roma soylusunun mezarı mevcuttur, Neden, çünkü onlar bir gün Selenanın kendilerini ziyaret edeceğini umuyorlardı, Ve ay kızı bastan çıkaracak şeyleri artık siz duşunun.


Yarım ay işareti yada hilal nedir


Kardeşlerim, bir çok define ile ilgili yazı site ve konularda gördüğünüz Yarım ay işareti yada hilal nedir diye merak ettiniz mi hiç.


Tanrıca Selenanin alnının üstünde hilal var. Dikkatlice bakılırsa görülür.


Eski cağlarda güzel kadınlara, kızlarda ay gibi kızsın yani selen aya benzersin denilirdi. Biz günümüzde bile Aykız demez miyiz. İste o antik cağda güzel bir kadının sonsuzluğa uğurlanacağı mezarının başına hilali koyup özel eşyalarını yanına bırakırlardı. Beşparmak dağlarında bu hilal işaretliyle çokça karşılaşırız, ama iste bizim defineciler, eskiya isi falan derler.


Kaya mezarlarının keşfi için önbilgi deposu olan tarih ve mitoloji olmadan bir fikre varmak yanlıştır. Adam işareti koymuş, sembolü koymuş ama niye, her kayaya kazılan bir işaret farklıdır, her bir oyma, kabartma farklıdır.


  • Ne demiştik antik Çağın en büyük özelliği el sanatları, fabrikasyon yok.
  • Her ustanın elinden çıkan farklı bir anlam verir.
  • Egedeki hilal ile doğudaki hilal arasında anlam fakirliği vardır.


Diğer Görüş: Oda mezarını en iyi çubuk bulur. 


En iyi çözüm yolu işaretlerin mutlaka olacak sonra çubuğunu güzelce tutacaksın. Odanı güzelce çizeceksin. Aklına şu geldi değerli var mı yok mu. Bunu anlamanın yollarını ustalarım yazmış oku öğren. Benim önerim ise çubukla gezerken oda duvarına gelince çubuklar kapanır göğüs bölgesine doğru. Daha sonra kapalı şekilde yürü odanın içine girdiğinde de çubuklar kapalı kalmalı ta ki odayı çıkana kadar. Şayet odanın içinde kapalı şekilde gezerken çubuklar hafif açılır kapanır ise oynama yapıyorsa burası soygun yemiş yerdir işlem yapma. Definecinin en önemli bilmesi gereken şey horasan harcı ve boşluk bulmaktır. Kanallar bu odaların varlığının bir başka sembolüdür saygılar


Diğer Görüş: Kaya mezarlar ilgi çekicidir, kaya mezar olması için öncelikle kaya lazımdır. Bu mihvalde dev kayalar, blok kayalar tıraşlanmış kesilmiş oyulmuş kayalar iyi incelenmeli.


Diğer Görüş: Zemin altı kaya mezarlar ve odalar .Kayanın sırtı dışarda ise daha kolay belki.Yok toprak altına duvar örgü kaya destekli yapı ise dışarda emara yok ise biraz daha zor belki.

Daha yeni Daha eski